نیکول پاشینیان، نخستوزیر ارمنستان، در سخنانی بحثبرانگیز درباره منطقه قرهباغ، ادعاها درباره «از دست رفتن سرزمین» را زیر سوال برد و گفت این منطقه اساساً متعلق به ارمنستان نبوده است. این اظهارات در حالی مطرح میشود که مناقشه قرهباغ یکی از طولانیترین و پیچیدهترین بحرانهای منطقه قفقاز جنوبی به شمار میرود.
پاشینیان: توضیح دهید چگونه مال ما بود؟
نخستوزیر ارمنستان در این اظهارات گفت: «میگویند ما سرزمین از دست دادیم. مگر آن سرزمین مال ما بود؟ چطور مال ما بود؟ لطفاً توضیح دهید، چگونه مال ما بود؟» وی ادامه داد: «نمیخواهم پشت سر مردگان صحبت کنم، اما فرض کنید آن منطقه تحت کنترل چند ژنرال بود که مثلاً آنجا گندم میکاشتند؛ آیا همین یعنی آن سرزمین مال ما بود؟ چطور مال ما بود؟ توضیح دهید.»
نبود زیرساختهای عمرانی در قرهباغ
پاشینیان با اشاره به نبود زیرساختهای عمرانی و سکونتی در قرهباغ گفت: «آیا ما آنجا مدرسه ساختیم؟ آیا مهدکودک ساختیم؟ آیا کارخانه ساختیم؟ آیا آنجا زندگی میکردیم؟ آیا شهرکسازی کرده بودیم؟ چگونه آنجا مال ما بود؟» او در پایان دوباره تأکید کرد: «آن سرزمین مال ما نبود. مال ما نبود.»
پیشینه مناقشه قرهباغ
ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیری طولانیمدتی بر سر منطقه قرهباغ داشتهاند. کنترل این منطقه که اکثریت ساکنان آن ارمنیتبار بودند، در سپتامبر ۲۰۲۳ به دست جمهوری آذربایجان افتاد. در پی حمله جمهوری آذربایجان، بیشتر ساکنان بومی قرهباغ به ارمنستان گریختند و مقامات قرهباغ از تمامی ادعاهای خود مبنی بر استقلال از جمهوری آذربایجان دست کشیدند. این اظهارات پاشینیان در حالی مطرح میشود که بسیاری در ارمنستان و منطقه این سخنان را نشانه تغییر رویکرد رسمی ایروان نسبت به مسئله قرهباغ تفسیر میکنند.
واکنشها به اظهارات پاشینیان
اظهارات نخستوزیر ارمنستان با واکنشهای گستردهای در محافل سیاسی ارمنستان و منطقه مواجه شده است. برخی از تحلیلگران این سخنان را تلاشی برای کاهش تنشهای منطقهای و تطبیق با واقعیتهای جدید میدانند، در حالی که گروهی دیگر آن را به عنوان عقبنشینی تمامعیار از مواضع تاریخی ارمنستان در قبال قرهباغ ارزیابی میکنند.
نظرات (0)
هنوز نظری ثبت نشده است.
ارسال نظر