فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) امروز شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۵ با صدور بیانیهای رسمی، حمله به اهدافی در تنگه هرمز را تأیید کرد. این سازمان در بیانیه خود ایران را به نقض آتشبس متهم کرده و اعلام داشته که مواضع ذخیرهسازی موشک و پهپاد و همچنین تأسیسات راداری ساحلی ایران را هدف حملات خود قرار داده است.
دلیل حمله از دیدگاه آمریکا
به ادعای سنتکام، این اقدام در تلافی حمله پهپادی روز ۲۵ ژوئن ایران به کشتی باری «اور لاولی» (M/V Ever Lovely) با پرچم سنگاپور انجام شده است. این کشتی در حال خروج از تنگه هرمز در امتداد سواحل عمان بود که هدف پهپادهای ایرانی قرار گرفت. سنتکام مدعی شده این حمله نقض آشکار توافق آتشبس و تهدیدی علیه آزادی کشتیرانی بینالمللی بوده است.
واکنش ایران و گزارش انفجار در سیریک
ساعاتی پیش از اعلام رسمی سنتکام، تلویزیون جمهوری اسلامی ایران گزارش داده بود که عصر امروز صدای انفجاری در اسکله دریایی طاهریه در شهرستان سیریک در استان هرمزگان در جنوب کشور شنیده شده است. این انفجار همزمان با ادعای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا مطرح شد که در پیامی در شبکه اجتماعی تروثسوشال مدعی شد ایران چهار فروند پهپاد تهاجمی به سمت کشتیهای در حال عبور از تنگه هرمز شلیک کرده است.
ادعای ترامپ درباره حمله پهپادی
ترامپ در پیام خود نوشت: «جمهوری اسلامی ایران دستکم چهار پهپاد تهاجمی یکجانبه به سمت کشتیهای در حال عبور از تنگه هرمز شلیک کرد. یکی از پهپادها برخورد محکمی با عرشه بالایی یک کشتی باری بسیار گرانقیمت داشت. خسارت وارد شد اما کشتی توانست به مسیرش ادامه دهد. ما سه پهپاد دیگر را ساقط کردیم.»
نقض تفاهمنامه واشنگتن-تهران
این in حالی است که ایالات متحده از سوی منتقدان متهم به نقض بند اول تفاهمنامه با ایران شده است. در آن بند، ایالات متحده موظف به حفظ آتشبس در همه جبههها از جمله در لبنان شده، در حالی که حملات همهجانبه اسرائیل در جنوب لبنان همچنان ادامه دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این اقدام میتواند تنشها را در منطقه به سطح جدیدی برساند و ثبات شکننده خلیج فارس را به خطر اندازد.
نظرات (0)
هنوز نظری ثبت نشده است.
ارسال نظر